Extrase din codul rutier privind biciclistii. Ce (nu) trebuie sa faci?

Extrase din codul rutier privind biciclistii. Ce (nu) trebuie sa faci?

    Foarte multi biciclisti din Romania sunt nemultumiti, majoritatea dintre ei pe buna dreptate, de lipsa de respect pe care le-o arata autoritatile, prin infrastructura deficitara, dar si ceilalti participanti la trafic, prin agresivitatea specifica soferilor. Totusi, ciclistii trebuie sa inteleaga faptul ca nu au numai drepturi, ci si indatoriri de care sa tina cont in timpul deplasarii pe drumurile publice.

    Tocmai din acest motiv, in articolul de fata, iti prezentam cateva extrase din Codul rutier actualizat, care arata reglementarile aflate in vigoare cu privire la vehiculele pe doua roti. Astfel, vei sti cu exactitate care este cadrul legal si cand te poti adresa instantelor, in cazul in care ti-au fost ingradite libertatile.

    Cod rutier bicicleta. Articolul 160, aliniatul 3: "Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor (n.r. pe doua roti) sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete"

    Cu alte cuvinte, in calitate de ciclist, inainte de a critica primaria pentru numarul relativ redus al pistelor din orasele mari, precum Bucuresti, trebuie sa te asiguri ca, atunci cand acestea exista, le folosesti intotdeauna si nu te deplasezi pe carosabil. Mai mult decat atat, daca observi masini sau pietoni pe traseul ei si nu le atragi atentia, te complaci in situatie, iar aceasta nu se va rezolva niciodata.

    Cod rutier bicicleta. Articolul 160, aliniatul 4: "Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa poarte casca de protectie omologata"

    Chiar daca nu este o obligatie, ci doar o sugestie, purtarea castii de protectie s-ar putea dovedi esentiala pentru integritatea ta, in cazul nedorit al unui incident sau accident grav in trafic.

    Indiferent cat de experimentat ai fi in spatele ghidonului si chiar daca nu ai fost implicat pana acum in vreun eveniment de aceasta natura, trebuie sa te gandesti in primul rand la sanatatea ta. Asta mai ales ca, in cazul unei coliziuni cu un autovehicul, esti de sute de ori mai expus decat soferul masinii.

    Cod rutier bicicleta. Articolul 161, aliniatul 1: "Se interzice conducatorilor:

    a) sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand semnificatia 'Accesul interzis bicicletelor';

    (...)

    c) sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;

    d) sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale;

    e) sa circule in paralel;

    f) sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului si a substantelor stupefiante;

    g) sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat;

    (...)

    m) sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada;

    n) sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;

    o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta;

    (...)

    r) sa circule fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescente/reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;

    s) sa conduca vehiculul fara a mentine contactul ambelor roti cu solul"

    Nerespectarea oricareia dintre situatiile prezentate mai sus reprezinta o incalcare a legii si trebuie sa stii ca vei suporta rigorile acesteia. In cazul in care observi alti ciclisti care comit aceste nereguli, nu te sfii sa le atragi atentia.

    Comentarii